Felhő alapú ERP rendszerek elemzés – 2013

Útmutató a hatékony SaaS és Cloud megoldások kiválasztásáról a vállalatirányítási rendszerek piacán


Készült a Deltek ’Evaluating SaaS and Cloud Solutions’ című felhő alapú ERP rendszerek elemzés alapján, amely 2013-ban jelen meg. A teljes terjedelmű angol nyelvű változat a Deltek honlapján érhető el.

Bevezetés

Különböző méretű és profilú szervezetek között gyorsan terjednek a Szolgáltatott szoftver (Software-as-a-service, SaaS) és felhő (Cloud) alapú megoldások, illetve a felhő alapú ERP megoldások.

A Felhő alapú ERP rendszerek elemzés:

  • összefoglalja azokat a fontos szempontokat, amik e két modell elterjedését biztosítják,
  • ismerteti a megoldások jellemzőit és előnyeit a hagyományos megoldásokkal szemben,
  • felsorolja az értékelési kritériumokat.

Felhő alapú ERP rendszerek elemzés

Mit jelentenek a Saas és Cloud fogalmak?

Szolgáltatott szoftver: „Software as a service (SaaS, magyarul szolgáltatott szoftver – gyakran: “on-demand software” azaz lekérhető szoftver) egy olyan szoftverszolgáltatási módszer, amelynél a szoftver és a kapcsolódó adatok központilag vannak tárolva (tipikusan egy (Internet) felhőben) ugyanakkor a felhasználói hozzáférések egy vékony kliensen keresztül zajlanak, amely leggyakrabban valamilyen web-böngésző alkalmazás.” (Forrás: Wikipédia)

Felhő alapú számítástechnika: Három fő csoportja van: Szolgáltatott szoftver – Szolgáltatott infrastruktúra – Szolgáltatott platform. Az alkalmazások nem a felhasználók, hanem a szolgáltató elosztott eszközein futnak, amik hálózaton érhetőek el, leggyakrabb az interneten.

Miért terjednek a SaaS és felhő alapú ERP megoldások?

Évek óta hangoztatott vélemény, hogy a Szolgáltatott szoftver és felhő alapú megoldások meg fogják változtatni a vállalati szoftverek piacát, de az elmúlt években különböző méretű és profilú szervezetek alkalmazzák ezeket nagy számban. A Gartner adatai szerint a Saas 12,3 milliárd dolláros piaca 2015-re évi átlagos 16%-os növekedéssel 22,1 milliárdosra nő.
(Forrás: Gartner „Forecast: Software as a Service, All Regions, 2010-2015)

Melyek a modell terjedését elősegítő főbb okok?

Alacsonyabb kezdeti költségek. A SaaS jellemzően kisebb bekerülési költséggel jár mint a hagyományos modell, hiszen induláskor alacsonyabbak a licenc vásárlási és hardver beszerzési kiadások.

Működési vagy tőkeköltség? A Szolgáltatott szoftver gyakran kedvezőbb a vállalkozások számára, mert így az alkalmazás működési költségként számolható el.
Alacsonyabb karbantartási és frissítési költségek: A SaaS esetén nem az igénybe vevő szervezet a felelős a folyamatos szoftver és hardver karbantartásért és frissítésért. Így az IT-nak nem kell ezekkel a feladatokkal foglalkoznia, hanem ehelyett a stratégiai kérdésekre koncentrálhat.

Gyors telepítés. Jellemzően sokkal gyorsabban megtörténhet az éles indulás, mint a hagyományos esetben, azok már folyamatosan futnak a felhőben. Így akár órák alatt is elérhető az alkalmazás.

Fokozott IT biztonság. A legtöbb esetben, főleg a kis- és közepes vállalkozások esetében a SaaS szolgáltatók alkalmazásai, adatai, szerverei és hálózata nagyobb biztonságot kínál, mint a belső megoldások.

Automatikus frissítések. A SaaS alkalmazásokat gyakrabban frissítik, és ezt a díjak tartalmazzák.

Távoli elérés. Az igénybe vevő munkatársai bárhonnan elérheti a számukra szükséges alkalmazásokat, ezáltal megnövelve a mobilitást, illetve lehetővé téve a teljes értékű távoli munkavégzést.

A Saas és felhő alapú ERP megoldások értékelése

A Felhő alapú ERP rendszerek elemzés szerint azok a szervezetek, amelyek a Szolgáltatott szoftver vagy felhő alapú szolgáltatásokat kívánják felmérni, az alábbi főbb szempontokat érdemes figyelembe venniük a szolgáltatás kiválasztása előtt:

  • Iparág-specifikus alkalmazásokkal kapcsolatos tapasztalat: A szolgáltatást nyújtó szervezet rendelkezik az adott iparágra vonatkozó tapasztalatokkal? Mivel a szoftverek testre szabása egy bizonyos fokig biztosítható csak, ezért fontos a szegmens beható ismerete.
  • Megbízható infrastruktúra: A szolgáltató képessége a biztonságos, magas teljesítőképességű megoldás folyamatos biztosítására kritikus fontosságú. Globális jelenlét: A szolgáltató képessége az elérés biztosítására bárhol, a helyi előírások figyelembevétele mellett.
  • Felhasználói támogatás: Különösen abban az esetben fontos a szolgáltató támogatási tevékenysége, ha a belső erőforrások szűkösek, vagy nem rendelkeznek a szükséges ismeretekkel.
  • Mobilitás: Azok a szervezetek, amelyek munkatársai gyakran vannak távol az irodától, jellemzően felkészültek a SaaS és felhő szolgáltatások igénybevételére, hiszen azok okostelefonon és tableteken is kényelmesen elérhetőek.
  • Közösségi képességek: Azoknál a szervezeteknél, ahol az optimális működéshez szükséges a nagyfokú együttműködés (például projektalapú működés), azt az alkalmazott technológiának is támogatnia kell. A felhasználók, beleértve a munkatársakat, ügyfeleket, külső szakértőket, stb. hatékonyabban tudnak dolgozni, ha az alkalmazások közösségi képességekkel is rendelkezik.
  • Kis- és közepes vállalkozások támogatása: A kis- és közepes vállalkozások számára fontos, hogy a meglevő alkalmazáscsokruk helyett a SaaS és felhő szolgáltató vonzó alternatívát tudjon nyújtani az összes igényelt funkció (e-mail, irodai szoftverek, célalkalmazások) terén.

Hibrid ERP rendszer

Újabban a helyben telepített és a felhő alapú vállalatirányítási rendszereken túl egyre több szó esik az úgynevezett hibrid ERP rendszerekről, amelyekről részletes információkat itt talál: Hibrid ERP.

A Maconomy ERP rendszer technológiai megoldásai

A Maconomy vállalatirányítási rendszer helyben is telepíthető, illetve felhő alapú megoldásban is használható.

A Maconomy ERP rendszer technológiájáról részletes információkat itt talál: Maconomy ERP technológia

További hírek a Maconomy ERP rendszerről